Бажання мати парадну резиденцію спонукало володаря розпочати створення палацово-паркового ансамблю. Спочатку роботи почалися на південному схилі. Первісні будови вели архітектори Франц Боффо і Томас Харрісон.

Англійські родичі графа Воронцова дозволили вийти на королівського архітектора Британії Едварда Блора, який і створив проект з включенням вже побудованих частин (арабська ніша південної центральної частини палацу).Сам Блор в Крим не приїжджав, але був добре обізнаний про рельєф місцевості та етапи будівництва.

На відміну від застиглих форм пізнього класицизму, що панував в Росії, палац побудовано з використанням історичних стилей Англії (пізня готика, тюдорівський стиль 16-17 століть, тобто романтизм початку 19 ст.).

В стилі класицизму побудували лише павільйон Чайний будиночок в Нижньому парку.

Матеріалом став місцевий камінь вулканічного походження — сірий діабаз. Дуже твердий, більш ніж відомий граніт, він надав будівлям особливого колориту середньовіччя.

Етапи будівництва

Вид на Ай-Петрі зі сторони Воронцовського палацу в Алупці.

  •     Столовий корпус, 1830—1834
  •     Центральний корпус, 1831—1837
  •     добудова Більярдної до Столового корпусу, 1841-42
  •     Гостьовий корпус, вхідні флігелі, усі башти, п'ятикутник госп. корпусів, 1838—1844
  •     Бібліотечний корпус,1842—1846

Все будівництво тривало з 1828 по 1848 рр. Одно і двоповерхові будівлі розташовані на вісі схід-захід з двома брамами. Західна брама головна, східна менша за розмірами, але краща за естетичними ознаками. Північний фасад палацу виходить в маленький двір, з якого відкривається панорама гори Ай-Петрі.

Кожна зала палацу має своє оздоблення. На додачу особливу атмосферу підтримують меблі англійських, французьких майстрів 18-19 століть, годинники, світильники, дзеркала, ліхтарі. Шедевром дерев'яного різблення є шафа в Китайському кабінеті палацу.

  •     Парадний вестибюль нагадує подібні в аристократичних замках Британії. Стіни прикрашені парадними портретами, серед яких портрет А. В. Браницької 1781 року (художник Річард Бромптон, 1734—1783, Англія), портрет князя Григорія Потьомкіна ( невідомий художник 18 ст.) тощо. Портрет Браницької слід віднести до вдалих з двох міркувань. Бромптон працював в Російській імперії всього близько трьох років і помер в Петербурзі. На теренах України це майже єдиний парадний портрет Бромптона, датований і підписаний майстром.
  •     Парадна їдальня оздоблена балконом для музик, камінами, колекціями порцеляни, кришталю, визолоченої бронзи. В оздоби ідальні введені великі за розмірами полотна художника з Франції на ім'я Гюбер Робер.

Сюжети — фантастичні пейзажі Робера на теми давьоримських будівель Італії.

Зимовий сад палацу

  •     В колекції порцеляни увагу привертають дві великі за розмірами вази у формі давньогрецьких кратерів. Це витвори Імператорського порцелянового заводу в Петербурзі. Вази заввишки 60 сантиметрів і змонтовані з окремих частин. Бічні сторони прикрашені реалістично створеними пейзажами, що викликало подив сучасників, звиклих до пейзажів олійними фарбами на полотні. Повагу викликали розміри і віртуозно створений морський пейзаж на порцеляновій основі непрямокутної форми.
  •     Серед рідкісних оздоб інтер'єрів — солом'яні шпалери з вишивками кольоровими нитками доби класицизму. Подібні були особливістю дворянських садиб Росії і майже єдині збережені в Україні.
  •     Серед оздоб залів — витвори декоративної бронзи і староданіх годинників майстрів Франції -П'єра Філіпа Томіра, Л. С. Равріо́, П. В. Русселя, Ледюра. Витвори Томіра поціновувались найбільше, саме вони прикрасили збірки палаців — Тюїльрі в Парижі, Зимового палацу в Петербурзі, палацу Демідова у Флоренції, замку Фонтенбло.
  •     Окрасою палацу став Зимовий сад.

Тут мешкало три покоління Воронцових. Після 1917 року вони вимушенно емігрували за кордон. Нащадки живуть у США.

При СРСР палац націоналізували, з 1921 р. створено музей.

Крим був захоплений німецько-фашистськими загарбниками. В палаці був будинок відпочинку фашистів. Колекції музею не встигли евакуювати і їх пограбували. Відомо, що було вивезено 537 предметів мистецтва, картин і гравюр. Після війни частину їх повернули в музей. Приміщення палацу врятували, що є величним вчинком наукового співробітника музею С. Г. Щеколдіна.

Під час Кримської (Ялтинської) конференції в Воронцовському палаці Алупки розмістили делегацію з Британії.

З 1956 р. за наказом з Москви тут відновлено роботу музею.

Адреса:
98676, АР Крим, м.Алупка, Палацове шосе, 10

Телефони:
72-29-51, факс 72-39-40
www. worontsovpalace.com.ua

Як працює:
щодня з 9.00-17.00, вихідний – понеділок